Barion Pixel

Te különleges vagy,Neked minden jár, vagy mégsem?

A filmek, a reklámok, a plakátok, sőt néha még a gagyi motivációs könyvek is folyamatosan azt az üzenetet küldik feléd, hogy te különleges vagy, te több vagy, te kimagaslasz az átlagból, neked minden jár.

Nem tűnik hatalmas ellentmondásnak az, hogy MINDENKI különleges? Hogy mindenki az „elithez” tartozik, akinek ájfónja van, hogy mindenki kimagasló, aki megveszi a legmenőbb terméket a boltok kirakatában? Ez a bizonyos „elit”, akik oly különlegesek igazából nem mások, mint kezesbárányok. Akik hallgatnak és figyelnek. Akiket az orruknál fogva lehet vezetni és még terelőkutya sem szükséges hozzá, csupán néhány grafikus, egy Mert megérdemled felirat, egy csinos nő vagy férfi aki minden kommunikációs csatornán ezt súgja neked: jár neked”, „különleges vagy”, te jobb vagy.” 

Most azt hiszed, hogy ez általánosítás és igazából te nem vagy ilyen könnyen befolyásolható. Milyen cipő is van a szekrényedben vagy éppen rajtad? Adidas vagy Nike? Milyen telefonod van? Apple vagy Samsung? Úgy gondolod, hogy azért vetted meg ezeket, mert valóban jó termékek, ugye? Igen, lehet hogy van benne igazság, ezek nem rossz minőségű dolgok. Viszont az igazság az, hogy azért vetted meg, mert a közösség része akartál lenni. Alapvető ösztönünk ez. A valahová tartozás érzése. Nem veszed meg az ismeretlen nevű, olcsóbb cipőt, akkor sem ha bebizonyosodik, hogy jó minőségű. Egyszerűen azért, mert akkor „nem illessz be.” Úgy érzed nem felelsz meg az elvárásoknak és nem lehetsz tagja a birka különleges csoportnak.

Mégis állandóan tátong benned egy hatalmas üresség, amelyet azzal próbálsz meg kitölteni, hogy elhiteted magaddal, hogy te okosabb, jobb vagy a többieknél. Igazság szerint, az emberek közel 90%-a azt állítja magáról, hogy valamennyivel okosabb, kimagaslóbb a társainál. Ő legalábbis úgy érzi. Érdekes, nem?

Mivel te jobb vagy, meg kell engedned magadnak a bőr ülést az autóban és nem éred be egy kínai órával sem. Neked a legjobb kell, hiszen te megérdemled. Minden eszközzel azt nyomják az agyunkba, hogy egyéniek vagyunk. Akkor mi a fenének van mindenkinek ugyanolyan drága telefonja, ugyanolyan méregdrága autója? Mert te ki akarod fejezni az egyéniséged, a hófehér BMW-vel, amit hitelre vettél – egy ugyanolyan hófehér X6-os, amely még minimum másik 3000 különleges kezesbáránynak van. Nem baj, hogy belerokkanunk a hiteltörlesztésbe, a lényeg, hogy meg tudunk jelenni és elégedettnek látszunk a közösségi médián, aztán otthon fejfájósan hívogatjuk a bankot, halasztást kérve. De a lényeg, hogy az elégedettség látszatát keltsük. Hiszen sikeresnek, gazdagnak kell lenni. Csak így lehetsz különleges, csak így lehetsz kimagasló.

Mekkora hatalmas hazugság és félrevezetés ez? Mekkora játék, amelyet a nagyok játszanak kedvük szerint és amelybe oly hűségesen belemegyünk, azt érezve, hogy mi is részesei vagyunk valami nagynak. És tudattalanul is továbbadjuk ezt a képet, főleg napjainkban a közösségi média segítségével. Autóval pózolás, nyaralás ilyen-olyan szigeteken, elit éttermek, izmos emberek, fitt lányok és egészséges élet. Mindez természetesen szelfibottal megörökítve, ahol TE vagy a középpontban. Hiszen valljuk meg: a szelfinél hatalmasabb önimádatot nehezen lehetne elképzelni.

Ez a cél. Hogy minél és mindenkinél jobban szeresd magad. Hogy úgy érezd, te vagy a kiválasztott. És neked, minden értékes, minőségi jó kijár. Ezért természetesen kérdés nélkül meg kell vásárolnod magadnak. Igen, valóban kiválasztott vagy. Egyike vagy a kiválasztott zombiknak, akiket más néven fogyasztónak hívnak. De hogy ebből neked előnyöd nem származik és a te elégedettséged és boldogságod, nemcsak hogy nem áll a prioritási lista elején, de nem is szerepel a listán az teljesen biztos! Sőt, az elégedetlenséged, a frusztációd, az újabb, jobb iránti vágyad erősödjön csak!

Te tényleg komolyan gondolod, hogy kicsivel is jobb lesz az életed attól, hogy a böngésző a telefonodon 0,3 másodperccel hamarabb töltődik be mint a régi telefonodon? Hogy pozitívan fog változni bármi is az életedben, ha a képernyőd sarka le van kerekítve? Az igazság az, hogy gondolkodás nélkül lecsapsz a 3D TV-re, a legújabb Iphone-ra, a legjobb akcióra. Lényegtelen, hogy éppen szükséges-e számodra. A lényeg: menő, új, különleges, egyedi. Pont annyira egyedi, mint egy soványka zombi egy zombiapokalipszis közepén, akit egy fincsi „Vedd meg most” feliratú aggyal csalogatnak be a csapdába.

Sajnálatos módon, a fenti leírás nem csak egy elszigetelt és buta közösségre vonatkozik. Ez a mai átlagember. Ha kételkedsz ebben, nézd meg hányan járkálnak lehajtott fejjel, a telefonjukat simogatva, hányan készítenek szelfit magukról a helyi legmenőbb étterem vécéjének tükrében a legújabb PRADA táskával.

Ma mindent el lehet adni mindenkinek. Egy szabály van. El kell hitetni veled, hogy te különleges vagy és te megérdemled. És valljuk be, a mai önimádó, szelfibotos világban ezt nem nehéz megvalósítani.

Forrás:  Hétköznapi zarándok/Dobován Norbert/

Szólj hozzá!

Kérdése van?

Ha úgy érzi, hogy tuduk segíteni, keressen bátran.

Elem hozzáadva a kosárhoz.
0 elemek - Ft